Och nu då


Min starka, modiga och kloka dotter kämpar på.
Fortfarande, varje dag, och det går framåt. 

Hon sitter mitt emot mig just nu. Fingrarna far över tangentbordet, stannar upp, tänker till, och så arbetar de vidare. Hon surfar, ler snabbt, koncentrerar sig och är i sin egen värld. 
Telefonen surrar till och hon avbryter datapysslandet mot telefonknappande. Hon svarar "en kompis" när jag frågar vem som är i telefonen.  
För jag kan inte låta bli att fråga. 

Jag betraktar henne, insuper hennes ansikte som är böjt över telefonen och sedan datorn. Det långa håret glänser, ögonen är uppmärksamma, allvarliga och lite forskande. De glimmar till lite när hon messar med väninnan, ett glimma-till-skratt, ett snabbt leende, och så är hon tillbaka i datorns värld. 
Mina ögon vill inte sluta att titta på henne, min vuxna dotter. Hon är sin egen nu, nästan, snart. Engagerar sig i många saker, hjälper till med hushållsarbetet, oroar sig om jag sover för lite, tar bilen och gör ärenden åt sig själv, men också åt andra. 
Och mest av allt, hon ansvarar för sin mat. För sitt mående. 

Jag minns dagar, nätter, minutrar och sekunder av sorg, skräck och uppgivenhet. Jag minns ork som försvann, skratt som tog slut och mörker i rummet, bakom hennes stängda dörr. 
Åh, jag minns så mycket! 

När jag låter tankarna komma, då minns jag massor. Jag vill inte minnas faktiskt. Inte allt iallafall. Det gör ont, och är svårt. 
Kanske kan jag tänka försiktigt, och komma ihåg bara lite i taget? 

Jag släpper fram minnen av en ensam Fågelunge, sittandes i sin säng med benen i kors och en allvarlig min i det bleka ansiktet. Tunt hår, ringar under ögonen och borttappade skratt. 
Jag minns min dotter i en provhytt och hur jag på alla sätt och vis försökte undvika att titta på henne. Hur tungt det är att agera smakråd, och hämta och lämna kläder och hjälpa en som man älskar, men inte orkar titta på. Det är ganska svårt. 
Mina tankar snuddar vid alla gånger hon inte orkade gå med på hundpromenaderna och inte heller orkade vinka hejdå. 
Hur jag liksom vande mig vid att gå själv... Och nästan glömde bort hur det var att ha en babblande dotter bredvid mig, en pratande tjej med rosiga kinder och tankar som trängdes för de ville ut samtidigt ur den rosenröda munnen som ofta såg glad ut. 
Om hon alls gick med nu var munnen mest stängd. Och öppnades den ville ändå inga skratt ut. 

Nu sitter hon framför mig, stark, glad och sig själv. 
monstret vill vara med ibland, men han får inte. Min dotter låter honom inte. 
Ibland är han stark, tar sig in med en fot, en hand eller bara några fula ord som är svåra att inte lyssna på. 
Men hittills har hon lyckats få ut honom nästan med detsamma. 
Och någon enstaka gång har hon ringt och så har vi hjälpts åt att kasta ut honom. 
 
Ute är det mörkt, fast det är sommartid. 
Här inne sover alla, utom vi. Fågelungen och jag. 
Vi sitter framför våra datorer och surfar eller vad vi nu håller på med. Vad hon håller på med vet jag inte. Men vad jag håller på med vet jag. 
Jag är lycklig. 
Min dotter äter fortfarande. Hon kontrollerar inte sina svåra tankar och ångest genom att svälta, utan försöker hitta andra vägar.
Min dotter är på rätt väg, hon håller så sakteligen på att ta tillbaka sin själ. 

Jag surfar inte. Jag smygtittar, lyssnar till vår väggklockas lugna tickande, ser en glimt av månen, och hör en av våra hundar sucka i sömnen. 
Och så njuter jag av utsikten på andra sidan bordet. 
Min dotter som sitter där och är just det. Min dotter. 
 
 


Ps. 
Vi äter lite popcorn och delar på ostbågarna från häromdagen också. 
Och det är alldeles underbart! 
 
 
 
 
1 Jacqueline :

skriven

Åh vad glad jag blir! Har undrat hur det går för er och det verkar ju gå åt rätt håll!! Fortsät vara glada och njut!!!

Svar: Njuter allt vi kan. Och kämpar på. 😊
Anorexiamamman

2 Anonym:

skriven

Åh vad glad jag blir av att läsa!!!! Har undrat hur ni mår och hur allt går för er. Blir så inspirerad av att läsa att det verkligen är möjligt att bli frisk. Ta hand om er. Många många kramar// en liten fågelunge

Svar: Vet du, det GÅR att bli frisk. Helt frisk och helt fri.
Vi är inte där än, men på väg. Och vi SKA dit!
Precis som du, som alla som drabbats av detta hemska och svåra.
Inte stanna i en hemsk ätstörning, livet är alldeles för kort och värdefullt för det.
kram

Anorexiamamman

3 Anonym:

skriven

Tänk vad din blogg har hjälpt mig i allt detta svåra. Tack!

Svar: Det var roligt att höra. Tack själv 😊
Anorexiamamman

4 a. :

skriven

Jag skrev en kommentar en gång tidigare här, om hur jag själv var sjuk i en ätstörning och hur inspirerande det är att läsa en anhörigs tanker. Din blogg har verkligen varit en motiverande faktor till att själv vilja bli frisk och jag blir verkligen glad att läsa att det går bra för din dotter! :)

Svar: Jag blir så glad att höra att mina rader har inspirerat dig att orka slåss och vilja bli frisk. Härligt och jag blir glad av den vetskapen.
Många hälsningar
Anorexiamamman

5 Rebecca:

skriven

Fantastisk roligt att läsa ett inlägg från dig igen! Och ännu roligare att höra att det fortsätter gå åt rätt håll!
Önskar er allt gott! Kram

6 Rebecca:

skriven

Fantastisk roligt att läsa ett inlägg från dig igen! Och ännu roligare att höra att det fortsätter gå åt rätt håll!
Önskar er allt gott! Kram

Svar: Tack :)
Anorexiamamman

7 Mia:

skriven

Helt underbart att höra att ni är just där ni är nu, fria <3

Kramar Mia

Svar: Ja, det är väldigt underbart att vara här. Jag hoppas vi stannar, alltid. Livet är tillräckligt, monstret behövs inte alls....

Och jag hoppas vi en dag är helt fria. Inte än, men kanske snart.

Kram tbx
Anorexiamamman

8 Ida Jansson:

skriven

Underbart! Fortsätt kämpa ❤ Har själv varit sjuk i 17 år. Ett helvete!
Kram

Svar: Ja, i den här sjukdomen vill man inte stanna.... :-(
Vi lämpar på.
Många hälsningar
Anorexiamamman

9 M:

skriven

Härlig läsning!

Svar: 😊💗
Anorexiamamman

10 Alice:

skriven

Underbar läsning! Jag var själv sjuk i anorexi i flera år men ser mig idag som relativt frisk. Vill bara ge dig massor av kredd för att du, samtidigt som ni kämpar skriver om detta, det är underbart!! Vi behöver att flera pratar om detta. Och du är en så fantastisk mamma som kämpat och kämpar så för din dotter!! Kram <3

Svar: Tack för hälsningen, och du har så rätt, vi måste - borde - absolut prata mer om den här hemska sjukdomen.
Jag tror vi har börjat med det..
Ta hand om dig, precis som vi försöker.
Allt vi kan.
🌸
Många hälsningar
Anorexiamamman

11 Maggan:

skriven

Trillade in på din blogg av "misstag",men blev fast i min läsning.Min dotter som blev sjuk i den här hemska sjukdomen då hon var 17 år. Känner så väl igen mig i allt du skriver och lider med dig.Min dotter är idag 24 år och frisk.Om du och din dotter vill följa hennes resa så heter hennes blogg -go for fit. En stor styrkekram till er.

Svar: Hej Maggan, tack för hälsning och det är underbart att höra att din dotter är frisk!
Jag har sett hennes blogg, hälsa henne från mig. 🌸
Många hälsningar
Anorexiamamman

12 Anonym:

skriven

Älskar denna texten, visualiserar att jag och min dotter sitter som ni. Ser livet i henne som du ser i din dotter.

Svar: Det ÄR du o din dotter. Ni har bara inte kommit dit än, men ni är på väg.
Kämpa på, ge inte upp.
Kram på er 💗
Anorexiamamman

13 Anonym:

skriven

Jag är så tacksam för dig att du delar med i din blogg. Min dotter är 14 och vi är mitt i kampen .

Svar: Hej du ytterligare mamma. Kämpa på - det kommer att bli bra till slut. Det vet jag! Ge inte upp, ta en dag i taget, en minut i taget.
Och ta hand om dig själv också. Jätteviktigt, så du orkar.

Jag är glad att mina ord kan hjälpa dig lite iallafall.

Många hälsningar
Anorexiamamman

14 Anna:

skriven

Jag har precis som du tränat på att bara vara Anna/mamma. Jag tänker på mig själv, tränar och gör vanliga saker. Oftast går det bra men så kommer T:s dippar och hela mitt alarmsystem går igång. Då känner jag hur skadad man blivit och hur hårt den här resan har tagit på mig.
Varm kram från mig

Svar: Hej Anna! Tack för att du skriver - jag har undrat så hur det går för er. Kollat in på din blogg, läst och letat efter hur ni har det. Letat efter din mailadress så jag kunde höra av mig och säga att jag tänker på er. På dig.
Men virrig som jag är hittar jag den inte, och har inte heller kunnat höra av mig. Men jag har tänkt på er - massor.

Jag förstår att du är helt slut, och jag förstår precis vad du menar med att alarmsystemet går igång.
Kommer det alltid stå på stand by måntro? Usch.
Bra att du tränar på att ta tillbaka, och vara Anna. Anna måste också få finnas, och hitta ett utrymme i allt det svåra med dessa diagnoser och sjukdomar.

Och jag hoppas du vilar en massa, och inte minst njuter av våren och alla vackra blommor.

Kramar från mig till dig <3
Anorexiamamman

15 skatmamman.blogg.se:

skriven

Härligt att läsa att det gått framåt!
Det går att bli frisk med ett kämpande. Min dotter har kommit långt. Har börjat skolan igen. Äter allt nästan. Fast nu kommer nästa grej. Att jag själv knappt orkar stå på mina ben längre. Varje dag är en kamp. Så djävulssjukdomen och dess verkningar borde uppmärksammas.
Har läst varje ord du skrivit och blivit så hjälpt!!
Kram

Svar: Hej SkatmammaVad skönt att se att det går framåt för er. Glöm inte att det blir bra till slut, och är det inte bra, så är det inte slut.

Tyvärr blir man helt färdig av en flera års kamp med ett ätstörningsmonster. Jag tror det är så för alla. :(
Du måste vila, ta hand om dig själv, och försöka skratta lite då och då också. Inte så lätt - jag vet.
Men kämpa på, för ingen vill stanna i sjukdomen, såklart. Och vet du, det kommer att bli bättre.

Kram
Anorexiamamman

16 Linn:

skriven

Åh, så underbart kul att höra! Har inte tittat på bloggen på ett tag och möts att detta - så otroligt fantastiskt! :)

Svar: :)
Anorexiamamman

17 Anonym:

skriven

Det är som sagt såå kul att läsa att det går bra för er. Vill också ingjuta hopp hos alla som är där ute och kanske inte nåt ända fram än. Johan är 30 år fyllda och har lidit av detta helvete i 16 år. Nu, äntligen är han nästan ända framme. Han är utskriven från MHE och mår jättebra. Väl medveten om att det är några cm kvar tills han når ända fram till kaklet. men det är en helt annan person nu. En ung Johan fylld av liv. tack för att du skrivit om allt ni gått igenom det har varit en hjälp på vägen. Ett sätt att förstå att vi inte varit ensamma.//Anna från Sundsvall, mamma till Johan.

Svar: Hej Anna,
Tack för dina rader, de har betytt mycket för mig genom de här åren också. Härligt att läsa att det går åt rätt håll för Johan, hälsa honom från oss!

Ni har verkligen inte varit ensamma, och genom min blogg vet jag nu att jag inte heller var ensam. Det har varit, och är, en tröstande tanke på den här snåriga och svårmanövrerade vägen.

Jag håller tummar och tår för er.
Kram
Anorexiamamman

18 En fågelunge:

skriven

Jag vill bara säga att jag kikar in på din fina blogg nästan varje dag och fylls till viss del av besvikelse men även en stor lycka när jag ser att det inte har kommit några nya inlägg. För det betyder att ni har tagit tillbaka kontrollen över livet. Att familjen kanske snart kan vara helt fri från monstret. Själv ska jag snart fylla 16 år och har kämpat mot denna sjukdom sedan fyra år tillbaka. Har läst din blogg sedan start, både min mamma och jag är mycket tacksamma över att du tagit dig tiden att skriva under dessa svåra tider. Vill önska dig och alla andra lycka till i framtiden!

Svar: Hej du andra Fågelunge, Tack gulliga du för dina rader! Jag blir glad att du tycker om min blogg!
Och det är som du säger, till viss del har vi kontroll över vår vardag, dock ännu inte helt. Men vi jobbar hårt på det. ;)
Jag hoppas du snart hittar en väg ut ur eländet - det finns ingen kontroll eller glädje i den här vidriga sjukdomen. Bara svart och sorg.

Ta hand om dig, och hitta minst ett skratt varendaste dag.

Kram
Anorexiamamman

19 Mamma till snart 23 årig dotter:

skriven

Måste bara få berätta att det går bättre här hemma. Hon går emot, hon kämpar med stort K. Vi ska p liten sem med småkusinerna, bo i stuga, grilla, paddla. Det är bättre, mkt bättre, hon tränar fotboll, går p fest, sakta återvänder livet. Jag kan andas, ibland i timmar i sträck. Det är inte över det vet jag, men det går framåt, tack för att din blogg finns, jag har läst, jag har känt igen oss å jag har längtat efter framsteg ni har gjort, å nu har de börjat komma ❤️

Svar: Hej på dig,
Så skönt att höra, så skönt för din dotter, och för dig och er familj! Tänk, det där med att andas, så jobbigt det är när det inte fungerar :(
Var rädda om er, kämpa på, och det kommer att bli bra till slut! Är det inte bra, så är det inte slut.
Massa kramar
Anorexiamamman

Kommentera här: