Anhörigstöd

 
 
 
Att vara anhörig till en svårt sjuk Fågelunge är svårt. 
Det är tungt, hemskt, vidrigt, sorgligt, ofattbart oändligt och så nytt (iallafall för mig) att jag inte visste vilket ben jag skulle stå på. 

Av erfarenhet vet jag nu att man som förälder absolut behöver: 

* Gå och prata med en psykolog (OFTA och under lång tid) 
* Direkt få hjälp av sjukvården med de eventuella fysiska besvär man drar på sig, stress/onda leder/problem med mage/dåliga tänder mm mm mm (Det är vanligt har jag förstått att ens kropp inte klarar stressen och reagerar med sjukdom) 
* Ekonomisk hjälp när ens Fågelunge är hemma och behöver vård/skjuts och stöd etc etc 
* Rådgivning i djungeln Försäkringskassan och annat snårigt
* Konkret hjälp att fylla i blanketter och att skicka ansökningar mm till rätt instans
* Kanske någon som lyssnar, ger råd och kan hjälpa när man själv inte orkar
 
Jag har säkert glömt en massa och ni som läser kan säkert hitta fler viktiga saker som vi anhöriga behöver hjälp med. 

En som kan hjälpa trötta, ledsna och vilsna mammor och pappor med drabbade barn, är kommunens anhörigstödjare. 
Enligt lagen skall varje kommun ha anhörigsstöd, vår har tex två personer. Dit kan man ringa/maila och boka tid och faktiskt få en del hjälp. 

För egen del kan jag säga att det var BRA! Jag fick hjälp att förstå att jag måste ta emot hjälp, att det inte är meningen att man som förälder ska klara allt själv. 
Jag fick hjälp att fylla i blanketter, ansöka om handikappersättning och tom posta breven när jag inte orkade själv. 
Personen jag halkade in till bara av en slump, mailade mig med jämna mellanrum, såg till att jag tog mig i kragen och fick den hjälp som sedan hjälpte mig att vara en starkare mamma till mitt behövande barn. 
Hon puschade på och erbjöd sig tom att följa med på de möten jag var tvungen att gå på. 

Här finns lite info: http://www.socialstyrelsen.se/stodtillanhoriga
Och hur ni hittar anhörigstöd i Er kommun kan ni googla eller ringa direkt till kommunen så hjälper de er. 

Använd hjälpen, den verkar inte särskild välkänd än. 
 
 
1 Skatmamman :

skriven

Tack för bra information.
Ska ringa angående anhörigstöd och mentor.
Dina råd är till hjälp. Som anhörig blir man paralyserad och vet inte hur man ska ta sig vidare. Man behöver den hjälpen!
Hur fick Du tag i en bra psykolog? Googlade du eller fick tips där din fågelunge vårdats? När man inser att man bryts ner dag för dag och inser att det inte löser sig på en vecka misströstar man så pass att livet känns mycket tungt. Och som ensam mamma till fågelunge och småsyskon inser man också att man aldrig har någon som löser av en i mörkret...
Kram
Din blogg hjälper mig mycket

Svar: Hej igen
Jag är glad att min blogg kan göra nytta. Tack för snälla ord!

Precis så är det. Man blir helt paralyserad. Förstenad, chockad och oförmögen att handla starkt, konstruktivt och klokt.
Jag blir så ledsen att vården inte innefattar oss anhöriga, och ger oss hjälp och stöd så vi kan hjälpa.

Jag tog en privat psykolog, kanske inte det smartaste då det blir ganska dyrt, tanken är ju liksom inte att man ska gå fyra gånger.... :-)
Du kan be din läkare på vårdcentralen om en remiss, eller du kan kontakta den psykmottagning du är knuten till och be om en tid. Acceptera inte lång väntan, utan ligg på.
Om du inte blir nöjd - be att få en ny.
Du kan också kontakta Frisk och Fri - de har tips på bra psykologer/terapeuter som också är insatta i ätstörningar.
Det var så jag hittade min.
Och när du ändå håller på - se absolut till att din Fågelunge får en bra psykolog också. Det är så VIKTIGT!
Vår tjej går hos en bra, (vi fick byta en gång för den första var inte tillräckligt kompetent) och det har gjort underverk.

Lycka till nu, det kommer att bli bra så småningom, men vägen är lång, se till att du håller dig stark och på fötterna.

Många hälsningar
Anorexiamamman

2 Åsa:

skriven

Tack för bra tips. Du hjälper många genom din blogg. Tack snälla för att du delar med dig. Kram <3

Svar: Hej Åsa
Ingen orsak, du ska veta att bloggen hjälper mig också.
Jag har fått många tips av andra, både drabbade och närstående. Och mest av allt, vetskapen att jag inte är en ensam ledsen mamma <3

Många hälsningar
Anorexiamamman

3 Madde:

skriven

Tack för tips. Min flicka har varit dålig i fyra månader nu och än ser vi ingen ljusning. Läser din blogg för den ger mig hopp om bättring. Du tipsade om ekonomisk hjälp. Vad innebär det egentligen? Och finns det verkligen att få?

Svar: Hej Madde
Så ledsamt med din tjej.
Tyvärr tar denna hemska sjukdom massor med tid, och månaderna blir ofta långa och tunga. Var rädda om er under tiden.

Jag tycker du ska boka tid hos din kommuns anhörigkonsulent, så kan den personen hjälpa dig med vad ni har rätt till. Ring dit idag!

Vi har fått några bidrag, inga stora pengar, men de hjälper med alla utgifter vi har bla bensin, kläder mm mm

Lycka till!

Många hälsningar
Anorexiamamman

4 En annan anoreximamma :

skriven

Tack! Värdefull info. Kommunens anhörigstödjare har vi varit hos. Jättebra verkligen! Men ekonomisk hjälp har vi inte tänkt på. Låter bra!

Svar: Lycka till!
Många hälsningar
Anorexiamamman

5 Mamma till vuxen fågelunge:

skriven

Ja man ska orka tänka på allt. Min dotter har varit sjuk i 4 månader( såklart längre men det är 4 månader sen hon själv la in sig) hon blir 23 år i sommar. Det har gått bättre än det gör nu,hon har det jobbigt. Hon väljer själv vad hon vill äta. Äter allt alla sina mål,allt hon själv tar fram och lägger upp. Det blir magrare och magrare mat. Usch jag kan inget göra,hon blir arg när jag "lägger mig i "

Svar: Var inte rädd för hennes känslor och ilska. Slåss ändå! Tänk att det inte är din dotter som skriker, utan hennes monster.
Men tyvärr måste hon också vilja slåss själv, hon måste göra det själv... Och det är så svårt att se på från sidan.

Fortsätt finnas där, fortsätt älska henne och fortsätt att inte ge upp.
Hon kommer att bli frisk så småningom.

Och glöm inte att ta hand om dig själv <3

Många hälsningar
Anorexiamamman

Kommentera här: